krepost2204142Павлин Иванов

Може би най-малкият проблем на туризма в Ловеч е работното време на историческите ни обекти. Този проблем, както и всеки друг е проекция на начина на мислене на различни хора свързани както със създаването на добри условия, на почва за развитие на туризма, така и с конкретната реализация на политиките на града, доколкото изобщо има такива.

Прост пример. До преди дни, работното време на една от емблемите на града крепостта „Хисаря“ беше сутрин от 9.00 до 13.00 часа, следва 1 час ПОЧИВКА и след обед, работното време започва от 14.00 до 18.00 часа.

От няколко дни, експозиционните обекти са преминали на ЛЯТНО РАБОТНО ВРЕМЕ.
Ловешката крепост, музей „Васил Левски“ – Ловеч и музейна сбирка „Атанас и Васил Атанасови“ ще приемат посетители всеки ден от седмицата от 9:00 ч. – 13:00 ч. и 14:30 ч. – 18:00 ч. Тук обедната ПОЧИВКА вече е 1 час и 30 минути!
Етнографският комплекс ще работи с посетители от 9:00 ч. – 13:00 ч. и 14:00 ч. – 18:00 ч.
Експозиционен обект Къкринско ханче – с. Къкрина ще има работно време с посетители от 8:30 ч. – 12:00 ч. и 13:30 ч. – 17: 30 ч.

krepost2204145В началото на месеца, при един от безкрайно красивите пролетни дни, направихме разходка в старият квартал „Вароша“ и крепостта. Пред паметника на „Васил Левски“ имаше група от 20-30 туристи от София и Банско. Снимаха се пред паметника, говориха си, искаха да посетят и крепостта. Оказа се, че малко след 18.00 часа е опънато въженце пред „Хисаря“, на което висяха две празни чашки за кафе, две финтифлюшки и саморъчно написан текст – „ЗАТВОРЕНО“.

Това, че туристите бяха учудени е малкият проблем. Това, че никой не иска нито да им вземе парите, нито да им разкаже за Ловеч, също е малък проблем. Страшното, поне според мен е, че тези хора си тръгнаха недоволни и разочаровани. Едва ли техните препоръки към приятелите им ще бъдат за посещение в Ловеч. От това следва прост извод – всички политики, програми, стратегии и лозунги отиват по дяволите.

Хайде да обърнем поглед натам, накъдето сме тръгнали. Да си представим, че някой с ментални отклонения реши Лувъра да има обедна почивка! Е, не може да си представим, защото е абсурдно! Няма как да обясниш на хора от цял свят, че трябва да хапнеш или дремнеш на обед и това е причината да прекъснеш разходката им и да ги изгониш от музея!

 

krepost2204143Трудно мога да се изразя нецинично за този, който е изплющял информационна табела на самият паметник на Васил Левски! Що за човек, що за експерт, що за професионалист трябва да си, за да ти хрумне дори да оскверниш паметника на Апостола? Единствената радост е, че полета на мисълта явно е спрял от едната страна на паметника, а не е забол табелата в нозете на Апостола!

 

Друг абсурд е приетата по предложения на кмета Казанджиев и одобрена от по-голямата част от съветниците такса за снимане с фотоапарат в крепостта. Срещу 3 лева, туристът получава правото да снима вътре, ако е любител!!! Дори самата идея за тази таксичка е смешна. Би трябвало както вносителя на предложението, така и одобрилите го да са поне мъничко в 21 век – всеки смартфон прави супер добри снимки. Ако трябва да се спазва Наредбата, КОЙ ще ходи и ще следи туристите да не снимат без да плащат?

Не знам защо никой от хората облечени с власт не разбира, че светът се е променил. Всеки ден крачи напред и поставя нови изисквания към всичко и към всички. Не разбират ли тези хора, че никой не иска да снима крепостта, а хората искат да се снимат в нея. Това е спомена, това е безплатната ни реклама, това е препоръката към потенциалните посетители.

Знам, че темата е дълга и многоаспектна. Но все пак, когато очевидно липсват разум, познания, маркетинг и идеи, това не може да бъде компенсирано само с лозунги и пожелания. А в Ловеч лозунгите, с които се самозалъгваме, че правим нещо са на небивала почит!

Да живей представата за туризЪма в Ловеч!

 

17 коментара

  1. abe kandev, golqm gyzar stana bee, do skoro podsmyrqa6e na stadiona s odripanite parcali po teb, i kato otide v G-q se narqpka i ogramoti? ti 7 klas pone izkara li 4e ot kultura vze da razbira6 i pyk v muzei hodi6, patrion izmyden.

  2. Мениджмънт на града няма, вие очаквате да има на РИМ… Трябват хора, желаещи да работят и обичащи работата си, а не просто служители и началници. Едва тогава може да се промени нещо, но засега не виждам изгледи , за съжаление… 🙁

  3. Г-н Павлин Иванов, защо оставам с впечатлението, че вие, и аз (автора на мнението за къкринското ханче) говорим с… радиото? Като някой щраус господина или госпожата си е заровила главата и не иска и не иска да види проблема, да потърси начин за неговото решение. Пак ще цитирам неговите/нейни думи: Регионален исторически музей-Кюстендил,
    Работно време:
    летен период сряда-неделя 9.30-18.00 ч.
    зимен период сряда-неделя 9.30-17.00 ч.
    Там служителите нямат ли обедна почивка?
    Или просто хората са намерили начин как и служителите да получат полагащата им се по закон почивка, как и туристите да могат по удобно за тях време да посетят музея!!!!
    Нещо, което явно е твърде сложна задача за един ловешки чиновник! Чиновник, не служител!!!

  4. Дааа, г-н Иванов, напълно съм солидарен с Вашите разсъждения, но за наше съжаление навярно лицето JOE е от другата страна на барикадата, пък навярно и получава заплата си от нея /нищо лошо!/, та за това толкова яростно ни обяснява Работното време на този или онзи РИМ.
    Толкова е наистина елементарно и за Общината и за ръководството на нашия РИМ, нали те са компетентните да вземат далновидни и правилни решения и по този въпрос. Та те са най-заинтересованите за просперитета на Ловеч откъм развитието на културния туризъм в ГРАДА НИ, уж, с който се гордеем.
    …И в крайна сметка нека се замислят именно те какво правят, очакват и дали постигат нещо повече от МИЖАТУРКАТА!!!.
    БЛАГОДАРЯ

  5. Author

    Уважаеми JOE, вероятно не разбирате, че това, какво е работното време на музея в Куртово Кунаре или в Садовец, си е проблем на съответните населени мести и в общи линии, не ме касае.
    Тук говорим за нещо много конкретно – Ловеч, работното време на крепостта и другите ни забележителности.
    В тази връзка въпросът най-малко е между мен и вас. Проблемът е има ли в Ловеч разбиране за това що е туризъм в неговите различни форми, как се управлява, какви условия се създават и т.н.
    Специално за крепостта, ще може да коментирате още по-вдъхновено, когато публикувам следващия си коментар по темата.
    Засега искам да насоча вниманието ви към отговора на въпроса: какво искаме да постигнем и на кого искаме да приличаме – на музея в Плевен, който единствен от посочените от вас има обедна почивка или на някой нормален туристически обект в коя да е точка на Европа.
    Накъдето се стремим, там и ще стигнем. Просто е.

    Павлин Иванов

  6. Абсолютно съм съгласна с мнението, представено от автора, г-н Иванов, и в материала, и в отговорите по-долу. Много пъти съм хвалила Ловеч пред хора, които не са го посещавали, но винаги съм намирала за малко труден отговора на въпроса: „А какво може да се види там?“ Обичам си града, мило ми е, гледам да си го хваля, ама нека да сме откровени – като е ограничен ресурсът, защо трябваше да туряме колибката за билетчетата и онази дървено-тенекиена пародия до нея(дано да я няма вече, не съм ходила в последните месеци) и не оставихме любознателните посетители-туристи да си се разхождат, разглеждат, чудят и маят и да се ядосват защо преди 30 години не са слушали другарката по история в училище, че да се сетят какво аджеба се е случило тук. И естествено, да си СНИМАТ на воля. Интересно ми е още нещо – дали РИМ взема нещо от парите, които плащат разни щураци (като нас) да се женят на крепостта?

  7. г-н Иванов,

    С удоволствие бих Ви подсетил недвусмислено, в случай, че сте пропуснали да обясните нещо, но уви! Пропуснали сте всички въпроси, които Ви зададох.

    За сметка на това подменяте отговорите с квалификации и голословни твърдения. Например: неадекватен ход, обвързването на ръководството със самата институция е доста неуместно (никъде на коментирам което и да е било ръководство, на каквото и да е било), някакъв тип отношение, добрите отзиви са по-малко сравнение с лошите (отзиви отнасящи се до какво), умът не ми побира, не знам какво работите, всъщност знам (какво отношение към предмета има), публичните институции, не са собственост на някой временен директор, по кое ПМС или закон (по кое тогава), Казахстан или Афганистан (нерде Ямбол, нерде Стамбул), кефа на някой си, социалистическо минало и би било адски тъпо.

    Всичко това сте го сътворили Вие! Тогава какво всъщност да Ви подсещам? Освен това, че организацията и сомоорганизацията на човека не е отменена!!!

    А, ето и един и друг факт! Такава е музейната практика в други градове. Можете да я сравните с практиката в Ловеч.

    Регионален исторически музей-Кюстендил
    бул.“ България “ 55 п.к. 253
    Телефон:078/ 55 00 95, 55 00 98 Факс 55 00 95
    E-mail: rmuseum.kn@mail.bg
    E-mail: rmuseum.kn@abv.bg
    Работно време:
    летен период сряда-неделя 9.30-18.00 ч.
    зимен период сряда-неделя 9.30-17.00 ч.
    Почивни дни: понеделник, вторник

    Регионален исторически музей-Плевен
    5800, ул. „Стоян Заимов“ № 3
    064/822623 – директор
    тел./факс 064/822691 – секретар
    064/823502 – връзки с обществеността
    Ел. поща: plevenmuseum@dir.bg

    РАБОТНО ВРЕМЕ
    за посещение на музея

    Зимно работно време:
    (от 1 ноември до 31 март)
    9.00 – 12.00 ч.
    12.30 – 17.30 ч.

    Лятно работно време:
    (от 1 април до 31 октомври)
    9.30 – 12.00 ч.
    12.30 – 18.00 ч.

    Почивен ден – неделя
    Безплатен ден – понеделник

    РАБОТНО ВРЕМЕ
    на библиотеката
    8.00 – 12.00 ч.
    Почивен ден – събота и неделя

    РИМ-Стара Загора
    Работно време:
    Експозиция
    10:00 – 18:00 часа
    Почивен ден–понеделник

    Aдминистрация
    9:00 – 17:30 часа
    Почивни дни – събота и неделя

    Адрес:
    6000 Стара Загора
    бул. Руски №42

    E-mail:
    rim@museum.starazagora.net

    Благодаря за вниманието!

    1. Госпожице JOE, винаги ли си толкова глупава или днес имате специален повод?

  8. Author

    Уважаеми г-н Joe, прочетох с интерес вашият коментар. Разбирам ви напълно, както начин на мислене, така и мотивите за това. Ще се опитам специално на вас да обясня още веднъж написаното.
    Първо, внушенията ви за лошото ми отношение към РИМ Ловеч е меко казано доста неадекватен ход. РИМ Ловеч го е имало и ще го има, независимо кой го управлява и кой работи в него. От тази гледна точка, обвързването на ръководството със самата институция е доста неуместно. Не вярвам някой ловчалия да има лошо отношение към самият музей, сградите, експонатите, историята на града ни. Възможно е някакъв тип отношение към мениджмънта на РИМ, което очевидно не е равнозначно с РИМ, нали?
    За разлика от вас, аз получавам писма от хора посетили града. За съжаление, добрите отзиви са по-малко сравнение с лошите. Това е разбираемо, защото хората, особено българите сме свикнали да не забелязваме доброто (вероятно смятайки го за нормално и нещо НЕ необичайно) и винаги се фокусираме към проблема с цел да получи адекватно разрешение.
    Категорично умът не ми побира вашето изявление, че туристите трябва да се съобразяват с обедната почивка, а не служителите с туристите! Не знам какво работите, всъщност знам, но няма значение това, но днес е 2014 година, 21 век. Битката за всеки турист в световен мащаб е доста сериозна. Причината е проста – каква препоръка ще даде госта на даденият град или обект пред своите приятели или средата, върху която неформално оказва влияние. Парите са само резултат от добре или зле свършена работа.
    Има една наука, която се нарича маркетинг. За тези, които са я изучавали и познават, тя поставя както въпроси, така и дава начини за да се получат отговори и ефективни решения. Очевидно, материята не ви е позната, а впрочем също и на ръководството на музея, което е доста лоша.
    Публичните институции, не са собственост на някой временен директор. Те имат функции и цели, и тези функции трябва да са кристално ясни.
    В случая какво точно си мисли някой директор, негов близък или ангажиран да го защитава, няма никакво значение. РИМ има нужда да работи по доста различен начин, за да бъде това, което трябва.
    Предполагам сте имали възможност да попътувате както в България, така и по света. Убеден съм, че не сте чул някой служител в подобна институция да обяснява защо почива на обед, по кое ПМС или закон. Убеден съм също, че и нямате спомен, в музей на нормално ниво, да работи с фокус почивката на служителите си, а не в полза на туристите. Ако има такъв, предполагам е в Казахстан или Афганистан.
    Относно това, дали група гости на Ловеч са способни да се самоорганизират или не, само и само да се съобразят с кефа на някой си, смятам че тази теза е дълбоко погрешна и е свързана предимно с дълбокото ни социалистическо минало.
    Моля, разберете ме правилно. Туристите имат огромен избор какво да видят в България, а и по света. Би било адски тъпо да смятаме, че една неразработена купчина камъни, с обедна почивка, им е мечтата за посещение. Това е и причината да съм убеден, че за да има Ловеч, нашите туристически и културни обекти, посещаемост, са необходими повече от посредствено мислене, каквото без всякакво съмнение се шири по нашите ширини.
    А ако на някой не му харесва, тежи му, почива му се повече, спи му се по обед, може да прави това в къщи, по цял ден. Но е недопустимо това да е разбирането на публична институция.

    Ако съм пропуснал да ви обясня нещо, убеден съм, че ще ме подсетите недвусмислено.

    Павлин Иванов
    „Ловеч днес“

  9. Е, г-н Иванов, този път имате напредък. Четете и дори сте отишли до обект на РИМ-Ловеч. Досега си е нечувано събитие за Вас. Всъщност имате само едно изключение, колкото да подкрепи правилото Ви.

    И какво установихте?

    Че, обектите на РИМ-Ловеч работят с удължено лятно работно време в интерес на посетителите.Какво му е лошото?
    Че, екскурзоводите имат законна обедна почивка, пък те са само по един човек на обект. Какво му е лошото?
    Че, група посетители не се съобразяват с работното време на обектите и им е трудно да се самоорганизират? Дори не са се постарали да се информират. Та РИМ-Ловеч има в мрежата предостатъчно информация по въпросът. И Вие много добре го знаете! Е, това не е добре за тях, пък и за Вас! Още повече, че може някой да искат да посетят крепостта примерно в 23,00 часа, пък входа се затваря от съображения за сигурност в 19, 00 ч. На всичкото отгоре пък се и оплакват. От какво? От собствената си неорганизираност.

    Явно сте чели, ама не съвсем докрай. Иначе щяхте да разберете, че обектите на РИМ-Ловеч работят без почивен ден въпреки малкото персонал – в интерес на посетителите! Един от малкото музеи в България с такъв режим на работа. Какво му е лошото?

    Тогава на какво се дължи Вашето недочитане. Не е ли то е поредната проява на Вашето тенденциозно отношение към РИМ-Ловеч.

    Ето Ви и друга идея за заглавие на Вашия материал :“Туризъм без почивен ден и с обедна почивка“,

    1. Хей, мамин сладък, поправи си правописните грешки, с които си ни залял. после давай акъл. Неграмотен папуняк!

  10. Преди време с мои приятели от отидохме до Къкринското ханче. Оказа се, че е в обедна почивка. Неприятно. След няколко дена вече при второто посещение успяхме да разгледаме всичко. Но какво правят хора от другия край на България, ако попаднат в тази ситуация? Или чужденци? Думата е една- ИДИОТЩИНА!
    Какво пречи персонала, който работи там, да си взема обедната почивка не всички заедно, а по единично, за да се могат посетителите да влизат тогава, когато им е удобно, а не когато е удобно на някой чиновник????

    1. Навярно г-н анонимен, представата е, че в обектите на РИМ-Ловеч има неограничен брой екскурзоводи. Мислите ли, че това е възможно във все пак малкият ни град? Не само едва ли! Действителността е че в обектите има само по един екскурзовод.

      Ама, имало обедна почивка. Виж, ти. В такъв случай и вие четете!

      НАРЕДБА ЗА РАБОТНОТО ВРЕМЕ, ПОЧИВКИТЕ И ОТПУСКИТЕ

      Приета с ПМС, последно изменение в ДВ. бр.19 от 6 Март 2012 г.

      :Чл. 4а. (Нов – ДВ, бр. 10 от 2009 г., нов – ДВ, бр. 67 от 2009 г.) (1) В Правилника за вътрешния трудов ред се определят началото и краят на работния ден, редът за редуването на смените, почивките по време на работа, редът за отчитане на работното време, времето на задължително присъствие в предприятието, когато е уговорено променливо работно време, времето за хранене на работниците и служителите в производства с непрекъсваем процес на работа и в предприятия, в които се работи непрекъснато, както и други въпроси, свързани с разпределението на работното време и организацията на работа в предприятието.

      Явно никак не ВИ е трудно да употребявате думата-идиотщина. Но, в нормалния свят туристите първо се информират за работното време на музеите и си планират посещенията. Иначе, като нищо някой ще иска да посети ….Лувъра в Париж във вторник, пък то според официалния сайт на същия музей си е негов официален почивен ден. И после ще се тръшка…!

      РИМ-Ловеч е качил в мрежата подробна информация по въпросът. И така – успех в четенето и самоорганизирането!

    2. Ще започна с един много ВАЖЕН ЦИТАТ: “Но, в нормалния свят туристите първо се информират за работното време на музеите и си планират посещенията. Иначе, като нищо някой ще иска да посети ….Лувъра в Париж във вторник, пък то според официалния сайт на същия музей си е негов официален почивен ден.“ ТАКААААА…. Живея в един нормален свят, не в абсурдистан! Живея в Германия! И почти всеки месец съм в някой град, посещавам някой замък или музей. До сега не съм имал случай да отида и да не мога да разгледам заради обедната почивка на някой тамошен служител. Това е едното. Второто- след 10 дена летя за Санкт Петербуг и съм запознат с работното време на Ермитажа, на Царско село и още няколко места, които смятам и съм набелязал да посетя! Никъде не видях ОБЕДНА ПОЧИВКА!!!! Почивен ден- да, но бедна почивка…. Според вашето изказване съм малоунем, така че бихте ли ми разяснили каква е разликата между почивен ден и обедна почивка?
      Останах с впечатление, че сте служителка… Което няма лошо. Но проблема е, че не се сещате от къде идват вашите заплати! Те са от данъкоплатците! От Туристите, от услугите, които им предлагате и за които те заплащат! Схващате ли важните думички? Предлагате… Служителка… Тоест, вие да предложите нещо адекватно! Да СЛУЖИТЕ на хората, не да се държите като някой надзирател в концлагер!
      Ще завърша пак с вашите думи- нормалният свят! Слава богу, аз съм там! Избягах от загиващия Ловеч! Загиващ, защото хора с действия или по точно- бездействиея като вашето са една от причините за това!!!!

  11. Госпожо Кузманова, навярно трябва да обърнете внимание за Работнот време на носещите Ви приходи обекти от национално значение и се съобразите със европейската практика за посещение на такива места!
    А до колкото става дума за снимките – пълен абсурд и глупост, г-н Кмете!

    1. Не само, че може, ами в мрежата дори е обявен телефон за целта. За ваше улеснение – отдел „Работа с публики и комуникации“ 068/ 601-399. Така, че е въпрос не на питане,а на четене!

Comments are closed.