Търсим диалог с Главното мюфтийство за уреждане на въпроса с техния иск към банята „Дали Хамам”. Това е конкретен случай, който предизвиква моята и на екипа тревога. Това обяви на пресконференция днес, 15 юли, областният управител на Ловеч Милко Недялков. От февруари т. г. има отправен иск от мюсюлманското изповедание, представлявано от главния мюфтия д-р Мустафа Хаджи, с който се иска да бъде възстановено на изповеданието дворното място заедно с постройката в кв. Вароша, известно на ловчалии като турската баня.
Притеснението ни идва от няколко факта – първо, че отдавна в обществото е прието, че банята е сериозен обект, който съществува от римско време, тя е призната за паметник на културата няколко пъти – първо през 1978 г. заедно с обособяването на АИР „Вароша” и втори път заедно с уточняването на обектите от национално значение през 1999 г. По това спор и дискусия в областния град не е имало. Искането е на базата на нормите в България, които оставиха срок на вероизповеданията да поставят такива свои искания до март т. г. и това е използвано от юристите на изповеданието, обясни Недялков.
Второто, което безпокои, е, че в същото време там вече стартира значим проект с бенефициент община Ловеч – по схемата за безвъзмездно финансово подпомагане, подкрепа и развитие на природни, културни и исторически атракции. Проектът е на стойност 4,5 млн. лв и включва освен банята „Дели Хамам”, така и улица „Мадара”, която ще свърже двете части – Вароша и крепостта над града. Този иск може да доведе до забавяне реализацията на проекта, а в някои отношения и неговото спиране, заяви още областният управител и поясни, че той вече е изготвил отговора си до ЛОС.
Недялков припомни, че през 2011 г. с договор между тогавашния областен управител Николай Нанков и кмета на общината обектът е предоставен именно за реализацията на мащабната идея. Срокът за предоставянето му за управление е 5 години след приключване на дейностите по реализацията на проекта.
В своите искови молби упълномощените от главния мюфтия лица се опитват да докажат, че банята е вакъвски имот. Справка показва, че това означава недвижим имот или движимо имущество, предадено от държавата или отделно лице за религиозни или благотворителни цели. С исковата молба юристите на мюфтията се опитват да докажат, че този имот е бил благотворителна лечебница и средствата от него са били предавани за осъществяване на религиозни дейности на мюсюлманската общност в града. Областна администрация оспорва твърдението на ищеца, че е собственик на имота, като необосновано. Няма данни, които да показват, че имотът е одържавен и че държавата го е взела именно от този, които сега претендира, че е негова собственост. Не откриваме и че имотът е имал характеристиките на вакъв. В иска се твърди, че имотът е собственост на мюсюлманското изповедание по силата на давност, тоест, че е наследен от факта, че е използван навремето от тази религиозна общност. В самата искова молба обаче е посочено, че след освобождението на България имотът е използван от цялото население за хигиенни нужди срещу определено заплащане и е бил под контрола на Ловешка община далеч преди 9 септември 1944 г.
Ние оспорваме и факта, че мюсюлманското изповедание е първоприемник на всички местни мюсюлмански вероизповедания на територията на страната, тоест оспорваме активната процесуална легитимация за предевяване на този иск. Ние оспорваме изцяло иска като недоказан и нашата молба пред съда е той да бъде отхвърлен в самото начало, категоричен бе Недялков.
По думите му проблемът е сериозен от няколко страни. Ще се опитаме той да бъде разрешен спешно с диалог, с което съм натоварил зам.-областният управител Юнал Мъстънов. Въпросът не търпи отлагане, защото преди дни е минал търгът за строително-монтажните работи по проекта на общината и това дело може да усложни нещата, обясни още областният управител.
Да не говорим пък за имотите на православните, и какво се случва зад стоборите им …. не е истина>>> някой иска ли да поразсъждава над темата?
„Мечката се мие, чисти във потоците сребристи. Има ли за тебе пречка да постъпваш като мечка?“
„Замърсеното тяло поддържа духа неспокоен.“